Svar: Rejse væk i 10 dage

9. januar 2010

Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære I

Det lyder som en dejlig mulighed for dig, at komme af sted med dit arbejde og det synes jeg du skal sige jatak til.

Din dreng vil naturligt ikke kunne forstå hvor du pludselig er henne og han vil også kunne reagere lidt afvisende og vil således ikke flyve dig om halsen med det samme, når I ses igen. Det er meget normalt at børn vil reagere sådan, så det skal du være forberedt på. Men det betyder ikke at han vil tage skade af det på sigt. Det er mere en måde at fortælle dig på, at han ikke er helt tilfreds med at du pludselig forsvandt og han ikke forstod hvor du var.

Når det er en god idé, så er det fordi han vil være hjemme sammen med sin far. Børn har brug for det der hedder tilknytningspersoner. Det er helt essentielt for barnets udvikling at det har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person der vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt kan stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære tilknytningspersoner og barnet kan godt have flere primære tilknytningspersoner - oftest mor og far.

Barnet har også sekundære ...

Annonce

... tilknytningspersoner, som det vil gå til, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en au-pair, en bedsteforælder, en dagplejemor, en pædagog i vuggestuen osv.

Hos jer har både mor og far en stor rolle, selvom du måske har været mest hjemme, holdt mest barsel osv. så er far og søn naturligt godt knyttet til hinanden. Far deltager i den daglige plejer, leger, spiser osv. sammen med sønnike og far kan naturligt derfor godt overtage din rolle, i de 10 dage du er væk.

Det betyder ikke at jeres dreng ikke vil savne dig og det er også vigtigt at far taler om dig og fortæller at mor kommer igen. Ligesom han kan vise billede af dig, eller I kan ringe sammen (evt. skype) så han kan se og høre at du stadig er der et eller andet sted. Du er altså ikke forsvundet helt væk.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hverdagen for jeres søvn vil ligne sig selv, han skal være i pasningsordning som han plejer, lege med de børn han plejer at lege med, han skal være sammen med far osv. Det hele vil være stort set som normalt og det vil være rigtig fint for ham.

Savnet for dig vil blive enormt og du vil måske få det hårdere end din dreng ...

Men som du beskriver situationen, så ser jeg ikke nogen problemer i at du tager af sted :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige