Svar: Rejse væk i 10 dage
9. januar 2010
Alder:
15 mdr.
Kære I
Det lyder som en dejlig mulighed for dig, at komme af sted med dit arbejde og det synes jeg du skal sige jatak til.
Din dreng vil naturligt ikke kunne forstå hvor du pludselig er henne og han vil også kunne reagere lidt afvisende og vil således ikke flyve dig om halsen med det samme, når I ses igen. Det er meget normalt at børn vil reagere sådan, så det skal du være forberedt på. Men det betyder ikke at han vil tage skade af det på sigt. Det er mere en måde at fortælle dig på, at han ikke er helt tilfreds med at du pludselig forsvandt og han ikke forstod hvor du var.
Når det er en god idé, så er det fordi han vil være hjemme sammen med sin far. Børn har brug for det der hedder tilknytningspersoner. Det er helt essentielt for barnets udvikling at det har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person der vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt kan stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære tilknytningspersoner og barnet kan godt have flere primære tilknytningspersoner - oftest mor og far.
Barnet har også sekundære tilknytningspersoner, som det vil gå til, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en au-pair, en bedsteforælder, en dagplejemor, en pædagog i vuggestuen osv.
Hos jer har både mor og far en stor rolle, selvom du måske har været mest hjemme, holdt mest barsel osv. så er far og søn naturligt godt knyttet til hinanden. Far deltager i den daglige plejer, leger, spiser osv. sammen med sønnike og far kan naturligt derfor godt overtage din rolle, i de 10 dage du er væk.
Det betyder ikke at jeres dreng ikke vil savne dig og det er også vigtigt at far taler om dig og fortæller at mor kommer igen. Ligesom han kan vise billede af dig, eller I kan ringe sammen (evt. skype) så han kan se og høre at du stadig er der et eller andet sted. Du er altså ikke forsvundet helt væk.
Hverdagen for jeres søvn vil ligne sig selv, han skal være i pasningsordning som han plejer, lege med de børn han plejer at lege med, han skal være sammen med far osv. Det hele vil være stort set som normalt og det vil være rigtig fint for ham.
Savnet for dig vil blive enormt og du vil måske få det hårdere end din dreng ...
Men som du beskriver situationen, så ser jeg ikke nogen problemer i at du tager af sted :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske